Marketing4You Online marketing tervezés és kivitelezés

Piackutatás – Ingyenes eszközök, melyekkel olyan információhoz juthatsz, amiért a multik egy vagyont fizetnek

Gondoltad volna, hogy a nagyvállalatok akár 10 millió forintos nagyságrendben is költenek piackutatásra? És azt tudtad, hogy akár néhány óra alatt ingyenes eszközökkel is nagyon hasznos információkat tudsz kinyerni az interneten? Járjuk körbe, mik ezek az ingyenes piackutató eszközök! Először kezdjük az alapokkal, mit jelent a piackutatás.

A piackutatás fogalma

A Wikipedia szerint a piackutatás fogalma:

 „A piackutatás egy olyan közgazdaságtani vizsgálat, amely egy-egy konkrét üzleti cél érdekében végez adatgyűjtést illetve elemzést. A leggyakoribb említési esete, amikor konkrét termék vagy termékcsoport értékesítési lehetőségeiről, a piacának változásáról, reklámjairól, fogyasztóinak magatartásáról szól.”

piackutatás

A piackutatás eszközei

Először mutatok néhány egyszerű trükköt, amivel naponta találkozol, de lehet, még nem jutott eszedbe, hogy ezt a javadra fordítsd. Hozok egy példát. Elkezdtem gépelni a Google keresőbe, hogy piackutatás és a Google automatikusan felajánlja azokat a kifejezéseket, amiket a felhasználók leggyakrabban beírnak. Ezt úgy tudod a javadra fordítani, ha a saját témádat/termékedet/kulcsszavaidat írod be a keresőbe.

Piackutatás a Google-ben

Ha legörgetsz a keresési eredmények aljára, ott is találsz még keresési javaslatokat, melyek ötletet adhatnak:

Kapcsolódó keresések a Google-ben

Az egyik legkeresettebb ingyenes piackutató eszköz

Az igazi nagyágyú a Google ingyenesen használható kulcsszótervező eszköze a Google kulcsszótervező.

Ha van épp futó Google Ads hirdetésed, ennél pontosabb keresési eredményeket is kaphatsz, az általam mutatott felület bárki számára elérhető ingyenesen. Itt láthatod, hogy az elmúlt egy évben átlagosan havi szinten mennyien kerestek rá a „piackutatás” kifejezésre és hogy mik az ehhez kapcsolódó releváns keresések még.

Google kulcsszótervező felülete – az egyik legjobb piackutató eszköz

Egy másik nagyon hasznos és ingyenes eszköz a piackutatásban a Google Trends, ahol egyrészt az aktuális trendeket tudod megnézni: pl. 2022.06.21-én, amikor ezt a cikket írom Magyarországon ezek a legnépszerűbb keresések:

Google Trends – egy másik népszerű eszköz piackutatásra

Napok óta Nagy Márton miniszter úr és a Ryanair egymásnak való odamondogatásaitól hangos a sajtó az extraprofit adó kapcsán, itt látszik, hogy ez több, mint húszezer kereséssel többet jelentett a Ryanair számára. Ebből te hogyan profitálhatsz?

Pl. látod a Google Trends-ben, hogy most a Ryanair vagy Meghan Markle népszerű témának számítanak. Ha beleillik a te témádba, mert pl. utazásokkal kapcsolatos blogot vezetsz, akkor hajrá, írj gyorsan egy blogcikket a Ryanair-ről. Ha mondjuk ruhákkal, kiegészítőkkel foglalkozol, írj egy bejegyzést Meghan Markle valamelyik outfit-je kapcsán.

Egy másik hasznos Google Trends funkció

A másik hasznos funkciója a Google Trends-nek, hogy össze tudsz vele hasonlítani több kifejezést is. Beköszöntött a strandidő és pl. rá tudok keresni, hogy a bikini, a fürdőruha vagy a trikini mennyire népszerű az internetet használók körében. A vízszintes tengelyen jól látszik a szezonalitás a keresésekben, a nyári hónapokban sokkal többen keresnek rá ezekre a termékekre, illetve az is jól látszik, jóval többen keresnek bikinit, mint fürdőruhát. Webshop tulajdonosként ez hasznos információ lehet, hogy majdnem dupla annyi bikinit érdemes készleten tartanom, mint fürdőruhát, mert annyian többen keresik, trikinit viszont csak néhány darabot érdemes betáraznom.

Piackutatás a Google Trends-ben

Záró gondolatok

Ha marketing tervet készítesz, mindig a piackutatás legyen az első lépés! Érdemes induláskor hosszabb időt rászánni, hogy megtaláld a megfelelő kulcsszavakat. Később elegendő lehet 3-6 havonta megismételni a folyamatot.

Ha rászánsz néhány órát, és körbenézel, mik a te területeden a releváns kulcsszavak és a kommunikációd során ezeket használod, sokkal könnyebben meg tudod szólítani a célközönséged.

Ha arról beszélsz/arról írsz, arra kínálsz terméket, ami az ő valós problémájuk, igényük, azt fogják érezni, személy szerint hozzájuk szólsz és sokkal szívesebben vásárolnak majd nálad, mint a konkurenciánál.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük