Marketing4You Online marketing tervezés és kivitelezés

Marketing terv

A legfontosabb tudnivalók, amit a marketing tervezésről tudnod kell

Sokakban felmerülhet, vajon érdemes-e ilyen bizonytalan időben tervezni. Bevallom, korábban én is sokszor tettem fel magamban ezt a kérdést, de az idő mindig azt igazolta, hogy sokkal könnyedebbek a hétköznapjaim, ha van egy terv, amihez nyúlhatok. Segít abban, hogy ne tévesszem szem elől a nagy célt, hogy ne forgácsolódjak szét a hétköznapok apró-cseprő teendőiben. Ha magánéleti céljaid kapcsán keresel egy tervezőt, jó szívvel ajánlom a Year Compass ingyenesen letölthető magyar nyelvű füzetecskéjét.

Most pedig nézzük az üzleti tervezést.

Ha először a nagyobb képet szeretnéd átlátni, javaslom a stratégiai tervezés kapcsán írt korábbi blogcikket. A marketing tervezés egyik nagyon hasznos mellékhatása lehet, hogy készítés közben az író fejében olyan logikai összefüggések állnak össze, amire korábban nem gondolt. Illetve ha már létezik írásban a terv, sokkal könnyebb lesz a célokat kommunikálni a munkatársak, esetleg az alvállalkozók felé.

Mi fán terem a marketing terv?

A marketing terv az üzleti tervezés része, a fő feladata, hogy segítsen a vállalkozások részére az ügyfélszerzésben segíteni.  Talán nem mondok nagy újdonságot a következővel: a legtöbb vállalkozás azért megy tönkre, mert nincs elég ügyfelük.

Sok webáruház elkezd úgy működni, hogy elérhetővé teszik a termékeiket a webáruházban, és várják, hogy a vevők meg majd jönnek maguktól.

A Shoprenter (az egyik legismertebb hazai webáruház szoftver üzemeltetője) szerint gyakori hiba az is, hogy a marketing eszközök egyes elemeit ugyan használják a webáruház tulajdonosok, de komplett egészében nem látják át a folyamatot, hiányoznak az ok-okozati összefüggések. Ebben a bejegyzésben 8 kritikus pontot találsz, ami nélkül nem érdemes az online marketinggel foglalkozni.

A teljes rendszer átlátása rengeteget segít.

Sokan kapkodnak, hogy most a Facebook csoport a népszerű, most csináljuk azt, hűű, most azt hallottam, az Instagram a nyerő, próbáljuk ki mi is, majd két hónappal később már a Tik-Tok-on próbálnak videós tartalmakat készíteni. Végül csalódottan abbahagyják az egészet, mert nem hozza meg a várt eredményt. Mi itt a hiba?

Következetes és kitartó munka az, amivel eredményt lehet elérni.

A marketing terv a teljes ügyfélszerzési folyamatot vázolja fel, márpedig ez az a tényező, amiben a legtöbb hazai kisvállalkozás el szokott vérezni.

A marketing terv röviden a következők kiderítésében segít:

  1. ki a célcsoport?
  2. hogyan fogod elérni őket?
  3. hogyan fogod újra vásárlásra bírni őket?
marketing terv

Az 5 lépéses marketing terv Drew Boyd Marketing plan c. LinkedIn Learning kurzusa nyomán

  1. Az első lépés a piackutatás, a potenciális vásárlók és a versenytársak feltérképezése.
  2. Stratégiai áttekintés: mi a helyzet jelenleg a piacon?
  3. 4P – Kínált termékek, szolgáltatások, értékesítési- és marketing kommunikációs csatornák, promóciós lehetőségek
  4. Ki, mit, mikor, hol? – megvalósítási szakasz, feladatok, felelősök, határidők pontosítása
  5. Pénzügyi áttekintés: milyen pénzügyi erőforrásokra van szükség a terv megvalósításához, bevétel terv kalkuláció, egyéb üzleti célok meghatározása

Most pedig nézzük alaposabban az egyes pontokat. A piackutatásról most nem írnék részletesebben, a teljes piackutatás folyamatát elolvashatod ebben a bejegyzésben, ebben pedig hasznos és ingyenes eszközökkel segítelek, hogy saját magad is el tudd készíteni a piackutatásod.

Nézzük a versenytárs elemzést!

A versenytársak vizsgálata egy stratégiai eszköz, hogy megvizsgáld hogyan teljesít a vállalkozásod a direkt és az indirekt versenytársakkal szemben. Mit jelent a direkt versenytárs? Az a másik vállalkozó, aki pont ugyanazt a terméket vagy szolgáltatást nyújtja, mint Te. Az indirekt versenytárs pedig azt jelenti, ha nem ugyanazt a terméket/szolgáltatást kínálja, de az ügyfél részéről felmerült igényt ugyanúgy kielégíti.

A versenytárs elemzés a segítségedre lehet fontos stratégiai döntések meghozatalában. Segít áttekinteni a versenytársak erősségeit, gyengeségeit, ezáltal rájönni, mi lehet a mi értékajánlatunk (value proposition) mi az, amivel ki tudunk tűnni a szolgáltatók tengeréből.

marketing terv

4 fő kategória mentén érdemes vizsgálni a versenytársakat:

  1. Cég profilja,milyen előnyökkel rendelkezik a piacon?
  2. Megcélzott piac: B2B, B2C, mekkora a piaci részesedése az adott cégnek, az elérhető információk alapján milyen marketing stratégiája lehet?
  3. Termék információk: milyen termékeket, szolgáltatásokat értékesít az adott vállalkozás, milyen az árazása, milyen disztribúciós csatornákon keresztül értékesít? Milyen kommunikációs csatornákon van jelen?
  4. SWOT analízis

Marketing terv minta

Ha szeretnél egy letölthető marketing terv sablont, jó szívvel ajánlom a Targeter által készített mintát, melyet alább tudsz letölteni.

Letölthető marketing terv minta

A letölthető sablon a következő fő kategóriák mentén tekinti át a marketing tervet:

  1. Vezetői összefoglaló
  2. Piackutatás
  3. Célcsoport
  4. Konkurencia
  5. Üzleti célok, legfontosabb mérőszámok
  6. A teljes stratégia lépésekre, taktikákra bontása
  7. Költségvetés, ROI és kockázat

Miket érdemes belefoglalni a vezetői összefoglalóba?

  • Piackutatás, célcsoport, versenytársak
  • A vállalkozás által értékesített termékek/szolgáltatások
  • A marketing terv célja és része a teljes üzleti stratégiában
  • Főbb stratégiai célok és mérőszámok ismertetése

További hasznos eszközök a versenytárs elemzéshez:

17 legjobb eszköz a versenytársak után való kémkedésre (angolul)

Hogyan használd kémkedésre a Facebook-ot?

Ha hasznos volt számodra ez a blogcikk, kérlek oszd meg másokkal is!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük