A legfontosabb tudnivalók, amit a marketing tervezésről tudnod kell
Sokakban felmerülhet, vajon érdemes-e ilyen bizonytalan időben tervezni. Bevallom, korábban én is sokszor tettem fel magamban ezt a kérdést, de az idő mindig azt igazolta, hogy sokkal könnyedebbek a hétköznapjaim, ha van egy terv, amihez nyúlhatok. Segít abban, hogy ne tévesszem szem elől a nagy célt, hogy ne forgácsolódjak szét a hétköznapok apró-cseprő teendőiben. Ha magánéleti céljaid kapcsán keresel egy tervezőt, jó szívvel ajánlom a Year Compass ingyenesen letölthető magyar nyelvű füzetecskéjét.
Most pedig nézzük az üzleti tervezést.
Ha először a nagyobb képet szeretnéd átlátni, javaslom a stratégiai tervezés kapcsán írt korábbi blogcikket. A marketing tervezés egyik nagyon hasznos mellékhatása lehet, hogy készítés közben az író fejében olyan logikai összefüggések állnak össze, amire korábban nem gondolt. Illetve ha már létezik írásban a terv, sokkal könnyebb lesz a célokat kommunikálni a munkatársak, esetleg az alvállalkozók felé.
Mi fán terem a marketing terv?
A marketing terv az üzleti tervezés része, a fő feladata, hogy segítsen a vállalkozások részére az ügyfélszerzésben segíteni. Talán nem mondok nagy újdonságot a következővel: a legtöbb vállalkozás azért megy tönkre, mert nincs elég ügyfelük.
Sok webáruház elkezd úgy működni, hogy elérhetővé teszik a termékeiket a webáruházban, és várják, hogy a vevők meg majd jönnek maguktól.
A Shoprenter (az egyik legismertebb hazai webáruház szoftver üzemeltetője) szerint gyakori hiba az is, hogy a marketing eszközök egyes elemeit ugyan használják a webáruház tulajdonosok, de komplett egészében nem látják át a folyamatot, hiányoznak az ok-okozati összefüggések. Ebben a bejegyzésben 8 kritikus pontot találsz, ami nélkül nem érdemes az online marketinggel foglalkozni.
A teljes rendszer átlátása rengeteget segít.
Sokan kapkodnak, hogy most a Facebook csoport a népszerű, most csináljuk azt, hűű, most azt hallottam, az Instagram a nyerő, próbáljuk ki mi is, majd két hónappal később már a Tik-Tok-on próbálnak videós tartalmakat készíteni. Végül csalódottan abbahagyják az egészet, mert nem hozza meg a várt eredményt. Mi itt a hiba?
Következetes és kitartó munka az, amivel eredményt lehet elérni.
A marketing terv a teljes ügyfélszerzési folyamatot vázolja fel, márpedig ez az a tényező, amiben a legtöbb hazai kisvállalkozás el szokott vérezni.
A marketing terv röviden a következők kiderítésében segít:
- ki a célcsoport?
- hogyan fogod elérni őket?
- hogyan fogod újra vásárlásra bírni őket?
Az 5 lépéses marketing terv Drew Boyd Marketing plan c. LinkedIn Learning kurzusa nyomán
- Az első lépés a piackutatás, a potenciális vásárlók és a versenytársak feltérképezése.
- Stratégiai áttekintés: mi a helyzet jelenleg a piacon?
- 4P – Kínált termékek, szolgáltatások, értékesítési- és marketing kommunikációs csatornák, promóciós lehetőségek
- Ki, mit, mikor, hol? – megvalósítási szakasz, feladatok, felelősök, határidők pontosítása
- Pénzügyi áttekintés: milyen pénzügyi erőforrásokra van szükség a terv megvalósításához, bevétel terv kalkuláció, egyéb üzleti célok meghatározása
Most pedig nézzük alaposabban az egyes pontokat. A piackutatásról most nem írnék részletesebben, a teljes piackutatás folyamatát elolvashatod ebben a bejegyzésben, ebben pedig hasznos és ingyenes eszközökkel segítelek, hogy saját magad is el tudd készíteni a piackutatásod.
Nézzük a versenytárs elemzést!
A versenytársak vizsgálata egy stratégiai eszköz, hogy megvizsgáld hogyan teljesít a vállalkozásod a direkt és az indirekt versenytársakkal szemben. Mit jelent a direkt versenytárs? Az a másik vállalkozó, aki pont ugyanazt a terméket vagy szolgáltatást nyújtja, mint Te. Az indirekt versenytárs pedig azt jelenti, ha nem ugyanazt a terméket/szolgáltatást kínálja, de az ügyfél részéről felmerült igényt ugyanúgy kielégíti.
A versenytárs elemzés a segítségedre lehet fontos stratégiai döntések meghozatalában. Segít áttekinteni a versenytársak erősségeit, gyengeségeit, ezáltal rájönni, mi lehet a mi értékajánlatunk (value proposition) mi az, amivel ki tudunk tűnni a szolgáltatók tengeréből.
4 fő kategória mentén érdemes vizsgálni a versenytársakat:
- Cég profilja,milyen előnyökkel rendelkezik a piacon?
- Megcélzott piac: B2B, B2C, mekkora a piaci részesedése az adott cégnek, az elérhető információk alapján milyen marketing stratégiája lehet?
- Termék információk: milyen termékeket, szolgáltatásokat értékesít az adott vállalkozás, milyen az árazása, milyen disztribúciós csatornákon keresztül értékesít? Milyen kommunikációs csatornákon van jelen?
- SWOT analízis
Marketing terv minta
Ha szeretnél egy letölthető marketing terv sablont, jó szívvel ajánlom a Targeter által készített mintát, melyet alább tudsz letölteni.
Letölthető marketing terv minta
A letölthető sablon a következő fő kategóriák mentén tekinti át a marketing tervet:
- Vezetői összefoglaló
- Piackutatás
- Célcsoport
- Konkurencia
- Üzleti célok, legfontosabb mérőszámok
- A teljes stratégia lépésekre, taktikákra bontása
- Költségvetés, ROI és kockázat
Miket érdemes belefoglalni a vezetői összefoglalóba?
- Piackutatás, célcsoport, versenytársak
- A vállalkozás által értékesített termékek/szolgáltatások
- A marketing terv célja és része a teljes üzleti stratégiában
- Főbb stratégiai célok és mérőszámok ismertetése
További hasznos eszközök a versenytárs elemzéshez:
17 legjobb eszköz a versenytársak után való kémkedésre (angolul)
Hogyan használd kémkedésre a Facebook-ot?
Ha hasznos volt számodra ez a blogcikk, kérlek oszd meg másokkal is!