A piackutatás fogalma
A Wikipedia definíciója szerint a piackutatás „egy olyan közgazdaságtani vizsgálat, amely egy-egy konkrét üzleti cél érdekében végez adatgyűjtést illetve elemzést. A leggyakoribb említési esete, amikor konkrét termék vagy termékcsoport értékesítési lehetőségeiről, a piacának változásáról, reklámjairól, fogyasztóinak magatartásáról szól.”
A piackutatás célja hogy segítségével a legjobb üzleti döntést hozhassuk meg és elkerüljük azt, hogy érzelmi alapon döntsünk. Cél, hogy megismerjük a vállalkozás üzleti környezetét.
Alapfeltétele (kellene hogy legyen) egy vállalkozás elindításának. Sokan beleszeretnek az ötletükbe, anélkül hogy megvizsgálnák annak életképességét.
Rengeteg pénzt, időt, energiát lehetne megspórolni, ha csak azokra a temékekre/szolgáltatásokra fókuszálnád az energiáidat, melyeknek valóban van helye a piacon.
A piackutatás segítségével hamar kiderül, mennyire működőképes a vállalkozási ötletünk. Megtudhatjuk belőle a piacra lépés veszélyeit, kockázatait is.
Megismered a célcsoportod, részletes információkat kaphatsz róla, könnyebben meg fogod tudni fogalmazni a kulcs üzeneteidet, ezáltal növeled az esélyeid a sikerre.
A márkaépítés, pozicionálás, árképzés, ügyfélszerzés kérdéskörei kapcsán is hatalmas segítséget nyújt, ha a piackutatással kezdesz.
Mikor érdemes piackutatást csinálni?
Ha vállalkozást indítasz, a piackutatás az egyik első és legfontosabb lépés. Hasznos lehet akkor is, ha új terméket/szolgáltatást készült piacra dobni, vagy egy új célcsoportot megszólítani.
Nem elég egyszer megcsinálni, hanem időről időre a stratégiai tervezés része kell, hogy legyen.
Mi a legértékesebb dolog a világon?
Az internet megjelenésének hála ma már szinte korlátlan információ áll a rendelkezésünkre.
Ha belegondolsz, a világ legértékesebb vállalatai az információval kereskednek, hogy csak néhányat említsek: Apple, Google, Microsoft, Facebook, Amazon.
Kétféle információ létezik, a külső és a belső. A külső információk csoportjába tartozik pl. a piaci, gazdasági helyzet, versenytársakról, a konkurenciáról szóló információk, fogyasztókról, vásárlókról szóló információk.
A belső információk pedig a vállalat belső adatai kinyerhető információk, pl. értékesítési adatok, vásárlói visszajelzések.
A piackutatás módszerei
A piackutatás fajtáiról is szeretnék néhány szót ejteni:
Az információszerzés módja szerint megkülönböztetünk primer és szekunder adatokat, forrásokat.
A primer információkat közvetlenül gyűjtjük az adatot szolgáltatóktól, vagyis új ismeretanyagot szerzünk be. Ennek módja lehet személyes, vagy telefonos megkérdezés, kérdőív, de lehet megfigyelés is, valamint a saját analitikai adatok feldolgozása.
A szekunder információk azok, amelyeket egyszer valaki már összegyűjtött és értékelt. Olcsóbb, gyorsabb és egyszerűbb a hozzáférés a szekunder információkhoz. Mindenképp a szekunder információk gyűjtésével érdemes kezdeni a piackutatás folyamatát. Ilyen információk lehetnek az esettanulmányok, a statisztikai hivatalok által közzétett adatok, iparági felmérések.
Egy másik fő csoportosítási szempont, ha a piackutatás fajtáit szeretnénk megismerni, a kvantitatív és a kvalitatív kutatás.
A kvantitatív kutatás olyan adatokra támaszkodik, melyek számszerűsíthetőek. Pl. egy weboldal látogatóinak száma, előfizetők száma, egy adott hónap során a vásárlók száma.
A kvalitatív vizsgálat pedig a minőségi kérdésekre keresi a választ. Itt szubjektív véleményeket, gondolkodási mintázatokat, életfelfogást lehet megérteni. Kiváló lehetőséget nyújtanak az ügyfélvisszajelzések, vélemények, hogy kvalitatív információkhoz jussunk hozzá a piackutatási folyamatban.
Piackutató intézetek
A piackutatás, piacelemzés legismertebb kivitelezői sokáig a neves piackutató intézetek voltak, az első ilyen a Gazdaságkutató Intézet volt az 1930-as években. Ismert piackutató cégek a Medián, a Szonda Ipsos vagy a GfK Hungária. Még nem is olyan régen a multinacionális vállalatok tízmilliós nagyságrendben költöttek pl. az ügyfelek elégedettségét, vagy a háztartások fogyasztását vizsgáló kutatásokra.
Ma már rengeteg hasznos online piackutató eszköz létezik, mellyel túlzás nélkül állíthatom, olyan információkhoz lehet jutni, melyekért nem is olyan régen a multik vagyonokat fizettek.
Ha további hasznos tartalmakat olvasnál a piackutatás online marketing eszközeiről, ezt a cikket ajánlom.
A piackutatás folyamata
Talán triviálisnak, hangzik, de a piackutatás folyamatának első lépése, hogy döntsd el, mit akarsz vizsgálni. Milyen kérdéseidre szeretnél választ kapni. Akár hipotéziseket is megfogalmazhatsz.
A következő lépés, hogy válaszd ki, milyen eszközzel kutatsz. Személyes interjúkat folytatsz le, kérdőíves kikérdezést részesíted előnyben?
Ha a kérdőívet választod, számos ingyenes eszköz áll a rendelkezésedre, pl. A Google-nek is van erre egy eszköze: a Google forms. Segítségével könnyen és egyszerűen összeállíthatod a kérdőívet és a kérdőív kiértékelésében is a segítségedre lehet.
Fontos, amikor összesíted az eredményt, ne befolyásoljon, hogy esetleg más lett az eredmény, mint amire előzetesen számítottál.
Ha kiértékelted az eredményt, kezdj hozzá a megvalósításhoz. 🙂