A marketing stratégia kialakítása
A marketing stratégia kialakításakor a nulladik lépés, hogy tisztában kell lennünk a vállalkozás üzleti és egyéb céljaival. Pl. a vállalkozás több bevételt szeretne, alkalmazottakat készül felvenni a tulajdonos, vagy épp új terméket dob a piacra, esetleg másik országba terjeszkedne? Fontos, hogy lássuk, honnan hová tart a vállalkozás.
Az is nélkülözhetetlen a marketing stratégia kialakításához, hogy ismerjük a piacot. Ha nincs információnk (még) a piacról, piacfelmérés segítségével mérjük fel! A piackutatás kapcsán ingyenes eszközöket mutatok ebben a blogcikkben. A piackutatás során fontos, hogy a konkurenciát is megismerjük, és ha ezt megtettük, határozzunk meg egy vagy két dolgot, ami bennünket tőlük megkülönböztet. Pl. mi vagyunk az az edzőterem, ahol privát öltözővel várunk. Vagy mi vagyunk az a ruhaszalon, ahol egy finom teával kínálunk meg a ruhapróba alatt.
A piackutatás folyamatáról itt olvashatsz bővebben.
Hogyan lett sikersztori egy bukásra ítélt ötletből?
Domán Zsolttól hallottam egy történetet, ami az ismerősével esett meg és szorosan kapcsolódik a marketing stratégia kialakításához. Az ismerős Grazban szeretett volna nyitni egy kerékpáros üzletet, de a piacfelmérést követően a marketinges erről le akarta beszélni. Már több, mint ötven kerékpáros üzlet van Graz-ban, találjon ki valami mást, esélytelen erre a piacra betörni. Ehhez képest az ismerős előállt egy azzal az ötlettel, hogy megnyitja Graz első női kerékpáros boltját! Fantasztikus pozicionálás! A nők kevésbé értenek a szereléshez, így visszatérő vásárlókká válnak, ha valamilyen apróbb szerviz szükséges a biciklin. Mivel férfi bicikliket nem kell rendelni, a raktárkészlet lehet feleakkora, mint eredetileg tervezték. Így lett egy sikersztori egy bukásra ítélt ötletből.
Kommunikációs csatornák
A következő lépés, hogy írjuk össze a meglévő kommunikációs csatornákat, amiken jelenleg is kommunikál a vállalkozás az ügyfelekkel. Mik lehetnek ezek? Lehet pl. közösségi média csatorna, mint a Facebook, Instagram, lehet hírlevél, lehet a honlap, de akár fizetett hirdetés is.
A stratégiai tervben írjuk össze, melyik kommunikációs csatornán milyen rendszerességgel fogunk kommunikálni. Itt szerepeljen az is, ha egy új csatornát készülünk meghódítani pl. elkezdünk videókat készíteni a YouTube-ra.
Egy példa egy kutyakozmetika Facebook kommunikációs tervére:
Hétfő: egy előtte/utána fotó megosztása egy kutya nyírását követően
Kedd: aktuális akció
Szerda: referencia / ezt mondták a gazdik
Csütörtök: házi kedvenc ápolási/gondozási tipp
Péntek: vicces állatos fotó vagy videó
Szombat: együttműködő partnerek, ajánlások pl. állateledel, állatorvos ajánlás, kutyaiskola, macskatenyésztő, stb. ajánlása
Végül a konkrét termékek, konkrét akciók összeírása az utolsó lépés, amit a marketing stratégia kialakításakor meg kell tennünk. Ha ez a dokumentum megfelelően összeállításra kerül, betegség, helyettesítés, kiszervezés esetén az új kolléga vagy kivitelező hamar képbe tud kerülni a részletek kapcsán.
Segítségre van szükséged a stratégiád kialakítása kapcsán? Nem tudod, mikor és hol érdemes kommunikálnod? Jelentkezz hozzám 30 perces ingyenes konzultációra, beszéljük át, Neked miben segíthetek.