Marketing4You Online marketing tervezés és kivitelezés

Szövegírás kisokos a hatékony marketing szövegekért

A legfontosabb infók egy helyen amit a szövegírásról tudni érdemes

Miért fontos a szövegírással foglalkozni?

Sokan azt hiszik, az emberek csak vásárlási céllal használják az internetet, de ez tévedés. Gondoltad volna, hogy a Google keresőbe beírt keresési kifejezések 80%-a csak információs célú keresés? Ebben a fázisban még csak informálódni, tájékozódni szeretnének az emberek. Az információs célú keresésekre adnak tökéletes választ a blogbejegyzések, blogcikkek.

Képzeld el, hogy valaki pl. Babakocsit szeretne vásárolni. Először bebírja a keresőbe hogy “legjobb babakocsi” “babakocsi tesztek” babakocsi összehasonlítás”. Ha Te babakocsikat áruló szolgáltatóként ezekre a keresési kifejezésekre blogcikket írsz, már az érdeklődési fázisban megismeri a neved a pontenciális vásárlód.

Később, amikor megérik benne a vásárlási döntés, nagyobb eséllyel választ Téged, hiszen a blogcikk olvasását követően egyfajta bizalom már kialakult irányodban.

Célom ezzel a bejegyzéssel, hogy ha szeretnél, akár saját magadnak is minőségi szöveget tudj írni. Szeretnék segíteni, hogy több vásárlót vonzz be a szövegeiddel és hatékonyabb legyen a vállalkozásod. Készen állsz? Vessük bele magunkat a szövegírás rejtelmeibe!

szövegírás

Mitől lesz valaki jó szövegíró?

Mai instant világunkban az emberek jellemzően azonnali eredményeket szeretnének és mindezt a lehető legolcsóbban. A szövegírás az egyik legköltséghatékonyabb marketing eszköz, de azt tudni kell, hogy idő kell hozzá, hogy beérjen a gyümölcse és a keresőben is látsszanak az eredmények.

Most pedig nézzük, mi  szükséges ahhoz, hogy jó szövegíró váljon belőled?

  • Ismerned kell a terméket, szolgáltatást, amiről írsz, már-már szakértővé kell válnod az adott területen
  • Ismerned kell a célközönséget, leginkább a vágyait, céljait, fájdalom pontjait, hogy tudj hatni az érzelmeikre. Mi motiválhatja őket egy adott termék/szolgáltatás megvásárlására?
  • Ne magadról írj! Ne azt fogalmazd meg, mit adsz, hanem hogy a célközönséged mit kap! Róla szóljon a bejegyzés, ne saját magadról, vagy a termékedről, szolgáltatásodról

A célközönséged ismeretéhez hasznos, ha korábban már elkészült a buyer avatar. Ne aggódj, ha neked még nincs, vagy nem tudod, mi az. A buyer persona a célközönséged egy elképzelt, kitalált képviselőjét jelenti, részletesen ábrázolhatod, körülírhatod általa az ideális vásárlód jellemvonásait. Ha hozzá írod a szövegeket, a célközönséged úgy fogja érezni, személyesen hozzá szólsz.

Egy korábbi blogbejegyzés alapján könnyedén elkészítheted a saját buyer avatar-od.

Ne felejtsd el, nem a konkurenciának, vagy egy másik szakértőnek írsz, hanem a célközönségednek. Ne magadból indulj ki, hogy amit te tudsz a szakterületedről, azt más is tudja. A célközönséged fejével gondolkodj! Ha számukra tudsz újat mondani, már elérted a célod.

A szövegírás alapja – végezz kutatómunkát!

Ennek első lépése, hogy végiggondolod, mit szoktak kérdezni a vevők általában? Milyen kifogásokkal szoktak élni? Miben bizonytalanok a vásárlás kapcsán?

Mindig kérdezz sokat! A legveszélyesebb ellenvetés, ami el sem hangzik. Ha nem tudod, mi az ügyfél kifogása, nem tudod kezelni sem az ellenvetéseit.

Lippner Tamás mondta, hogy az ellenvetés a barátunk. Azt jelzi, vásárolni akar az ügyfél, csak még nem biztos benne. Te mennyit kérdezel? Ha még nem teszed, fontos, hogy kifejleszd magadban ezt a “képességet”.

Egy másik hasznos eszköz a kulcsszó kutatás, ami segít megérteni, mi fogalmazódik meg a célközönséged fejében, amikor a Te termékedet/szolgáltatásodat keresi az interneten. A kulcsszó kutatást alapszinten könnyedén megcsinálhatod Te is, ebben a bejegyzésben adok hozzá részletes útmutatót.

Ha rendelkezésre áll, használd az analitikai eszközöket. Nézd meg a Facebook célközönséged, a Google analytics látogatói adatait.

tartalommarketing

Szövegírás folyamata

A legelső lépés az ötletroham. Írj le mindent, ami eszedbe jut. Érdemes egy vázlatot is megfogalmaznod. Sokan ez utóbbi lépést kihagyják, pedig sokat segít összeszedetten gondolkodni.

Fontos, hogy az írás következő fázisában már ne csapongj. Ha menet közben jön egy új ötlet, írd le külön, ne akarj minden ötletet egy blogcikkbe belesűríteni.

Járj nyitott szemmel és mindig írd fel, ha érdekes ötleteid támadnak. Előfordulhat, hogy amikor nagyon írni akarsz, csak az üres monitort fogod bámulni, máskor meg teljesen hétköznapi cselekvések, pl. Zuhanyzás vagy edzés közben jönnek a jobbnál jobb ötletek. Ne bízz benne, hogy ez olyan jó ötlet, biztosan emlékezni fogsz rá, hanem írd fel!

Ezt követően rövidíts a szövegen, könyörtelenül húzd ki a felesleges mondatokat.

Ha nem szorít a határidő, ennél a pontnál érdemes félretenned a szövegedet. Másnap friss fejjel újabb észrevételeid lesznek, amik sokat javíthatnak a szöveg minőségén.

Ezután következhet a szöveg finomítása a keresőhöz a kulcsszó kutatás eredményei nyomán. A keresőoptimalizált szövegírásról itt olvashatsz részletesebben.

Nagy Tímea Birge kávétesztként, Domán Zsolt nagymama tesztként emlegeti az utolsó lépést, ami nagyjából ugyanarról szól.

Reggel, közvetlenül ébredés után vedd elő a szöveget és ha félálomban is érted a szöveget, átment a teszten. Másik opció, add oda a nagymamádnak a szöveget. Ha ő megérti, biztos lehetsz benne, hogy a laikus olvasók is meg fogják érteni.

További hasznos tippek a még jobb szövegekért

Érdemes rövid, tagolt bekezdéseket használni, illetve felsorolásokat, ha a témád engedi. Félkövér betűtípussal kiemelheted a lényeget, hiszen nagyon sok ember szkennelve olvas. Ez számukra segítséget jelent, mely részt érdemes alaposabban megnéznie.

Mindenképp használj képeket. Fontos, hogy ne csak úgy letölts random képeket az internetről, mert azok szerzői jogi védelem alatt állhatnak. A legjobb, ha tudsz, használj saját képeket. Ha ez nem megoldható, rengeteg ingyenes stock fotó oldal létezik, ahonnan jogtiszta képeket tudsz letölteni. Én a leggyakrabban a Pexels-t, a Pixabay-t és az Unsplash-t használom.

Nagyon fontos a jó címsor – mondhatni ezen áll vagy bukik, hogy eléggé felkelted-e az emberek érdeklődését, hogy tovább olvassanak. Van aki, arra esküszik, hogy a címsort írja meg először, míg más ezt hagyja utoljára. Rád bízom, hogy ezt eldöntsd, Neked hogyan komfortosabb.

Jó ötleteket gyűjthetsz magazinokból, offline újságokból, ha nem idegenkedsz tőle, akár bulvár témájú cikkek címsorai, első mondatai is ösztönzőleg hathatnak Rád. Fontos, hogy lehetőség szerint ne a saját iparágad blogcikkei között szemezgesd, hogy még véletlenül se “másold le” a tartalmaikat.

.

Szövegírás ellenőrző lista

A szövegírásra is igaz, hogy gyakorlat teszi a mestert. Minél több szöveget írsz, annál jobban fog menni.  

Joseph  Sugarman a “The Adweek Copywriting handbook” c. könyvében közzétesz egy ellenőrző listát, ami számodra is hasznos lehet:

  1. Használj könnyen olvasható betűtípust, ami “jól esik a szemnek”
  2. Érthetőség – ne használj szakzsargont, idegen szavakat, ha mégis használsz, magyarázd meg őket
  3. A szöveged első mondata legyen érdekes, figyelemfelkeltő és könnyen olvasható
  4. Fontos a második mondat is, mivel innen még mindig könnyen vissza lehet fordulni az olvasónak
  5. Tagold bekezdésekkel a szöveget, használj felsorolásokat, ha tudsz, kiemeléseket. Sokan szkennelve olvasnak, ez abban is segít, hogy könnyen átlássák a lényeget az olvasóid
  6. Termékleírás
  7. Technikai információk, fizikai paraméterek
  8. Kifogások kezelése – érdemes előre kezelned a kifogásokat
  9. Ki a célcsoport? Ellenőrizd, valóban nekik írtad a szöveget?
  10. Szerviz lehetősége, garancia biztosítása, próbaidő – ha van ilyen, mindenképp tüntesd fel
  11. Ügyfélvélemény – ez az egyik legütősebb érv, mindenképp használd. Sok vásárló a termékek értékelésénél kezdi az olvasást, ha tájékozódni szeretne.
  12. Cselekvésre buzdító felhívás – ez is kötelező eleme a szövegeknek. Mit szeretnél az olvasótól? Ha megrendelné a termékedet? Ha beiratkozna a tanfolyamodra? Ha jelentkezne konzultációra?

Remélem kedvet kaptál, hogy te is elindíts egy céges blogot. Hidd el, nem létezik, hogy ne tudnál írni, a szövegírás kapcsán is gyakorlat teszi a mestert!

Ha szeretnéd, hogy segítsek a szövegeid kapcsán, keress bátran!

Megjegyzés hozzáfűzése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük